З досвіду Робота з батьками літній відпочинок
«Мало любити життя… Треба ще з ним добре поводитись»
З досвіду роботи Новогригорівського комунального закладу дошкільної освіти «Оленка» по роботі з батьками по формуванню ЗСЖ
(Проектування літнього відпочинку дошкільників)
Шановні батьки!
Прийшло довгоочікуване літо, а з ним і багато проблем, які пов'язані з відпочинком. Будемо дуже раді за вас, якщо ви вирішили організувати свій відпочинок на природі разом з дитиною. Це прекрасна можливість побути з нею наодинці, подивитися на малюка другими очима, порадіти тому, як багато він знає і вміє. Крім того, спілкування з природою допоможе Вам наповнити серце і розум дитини цінними краплями знань про чудове природне середовище, про місце людини в цьому середовищі, навчити цінити і любити життя, залучити дитину і себе до здорового способу життя.
Ви зможете відкрити дитині світ природи і себе в цьому світі. Запрошуємо вас прийняти участь в реалізації програми літнього відпочинку з дітьми «Люби і знай свій рідний край», який представлений наступними проектами:
- «Запам'ятай день спілкування з природою»,
- «Щоб любити природу, потрібно її знати»,
- «Живий світ природи в селі і дитина»,
- «Зелений ліс»,
- «Візьми під захист»,
- «Що я люблю в природі»,
- «Лісова аптека».
«Запам'ятай день спілкування з природою»
Мета: Розвивати здібності бачити і відчувати красу природи рідного краю, прекрасне в звичайному.
Якщо у вас є можливість познайомити дітей з кліматичними умовами, рельєфом, ґрунтом, флорою і фауною, — покажіть їм багатство природного середовища. Мандрівка по рідному краю — це зустріч з природою, яка дає радість, необхідну рівновагу, заряд пізнання неповторного чудового світу.
Наші рекомендації
Літнє спостереження можна провести вранці, коли на травах блищить роса, а високо в небі співає жайворонок; вдень, коли пахне нагріта сонцем земля.
Можна спостерігати:
- За розмаїттям квітів. Протягом літа цвітіння лугів змінюється декілька разів. Допоможіть дитині помітити це.
- За «квітковим годинником». Квіти закриваються і розкриваються в один і той же час. Для подібних спостережень використовуйте мак, польову гвоздику, мати-й-мачуху.
- За комахами. На які квіти частіше сідають метелики, а на які — бджоли? Чим відрізняється бджола від оси?
На річці, болоті, озері ви можете поспостерігати за рослинами: очеретом, квітами латаття; комахами: метеликами, водомірами, комарами, а також за птахами. Послухайте з закритими очима звуки на річці (хлюпання води, крик пташки, квакання жаби, шелест трави).
В лісі будуть інші спостереження і за рослинами, і за тваринами:
- За мурашниками. Доріжки в них бувають відкриті й закриті в залежності від погоди. Мурахи — великі трудівники. Поясніть дітям. Порахуйте, скільки мурашників на галявині. Порівняйте їх.
- За птахами. Поспостерігайте за пернатими, їх зовнішнім виглядом та поведінкою. Примружте очі і послухайте спів крилатих мешканців лісу. По можливості покажіть дітям житло птахів,
«Візьми під захист»
Мета: Проявляти ініціативу бережного відношення до рідної природи; розширяти знання дитини про рослини, тварини; вчити дітей практичним умінням, направленим на захист природи.
Наші рекомендації
1. Разом з дітьми знайдіть рослину чи тварину, яка потребує бережливого відношення зі сторони людини (наприклад, молоде дерево, мурашник). Розкажіть про їх охорону.
- За деревами. Проведіть спостереження і дайте відповідь на запитання: чому навіть в тихий день шепчуться листя осики? Чому під берізкою тінь вся в сонячних дірочках? Чому під кленом в дуже сильну спеку прохолодно?
Постарайтесь, щоб дитина твердо запам'ятала правило: «Багато бачить і чує в лісі той, хто йде повільно, тихо».
Шановні батьки! Обговорюйте з дитиною побачене, намалюйте, що найбільше запам'яталось, ведіть бесіду з дітьми, що загрожує цьому виду, як люди можуть допомогти його виживанню.
2. В ході практичної діяльності по вирощуванню рослин діти будуть набувати навички природоохоронної діяльності. А яка буде радість дитини за вирощений самостійно врожай!
«Живий світ природи у селі і дитина»
Мета. Звернути увагу дітей на те, що в селі з людьми проживає велике число рослин і тварин; внести в поняття дитини розуміння зв'язку природи з рідною домівкою; виховувати в дітей любов до рідної природи.
Як зробити сімейну прогулянку до парку, по вулицях рідного села емоційною і інформаційно насиченою для дитини? В нашому селі є парк, ліс, тихі куточки. Вони неповторні і можуть стати прекрасним об'єктом для спостереження.
Наші рекомендації
1.Якщо дитина зацікавилась об'єктом на прогулянці, зупиніться, зацікавтесь, що привернуло увагу вашої дитини, подивіться на світ «дитячими очима», залишаючись дорослими; відкрийте дитині щось нове, згадайте в цій ситуації вірш, загадку, поговірку.
2. Учіть дітей думати, порівнювати, фантазувати, відповідати на запитання і ставити їх. Дітям необхідно відчувати батьківську увагу до їх інтересів.
3. Не забувайте про те, що дошкільники часто відволікаються. Пролетіла пташка, зашуміло щось в кущах — і дитина переключила свою увагу на новий об'єкт. Будьте терпимі!
4.Задовольніть потребу дитини в різноманітних рухах, використовуйте умови парку для тренування дитини в спритності, сміливості.
5.В парку можна спостерігати:
- за рослинами: деревами, кущами, садовими квітами, травами;
- за тваринами, птахами, комахами.
Можна відправитись на пошуки природного матеріалу (шишок, гіллячок, камінчиків).
6. Радимо вам прокласти екологічну стежинку в парку, відмічаючи на ній цікаві об'єкти: великий мурашник, рідкісні породи дерев, кущі, гнізда птахів, природні диковинки.
7. Необхідно бережно відноситись до кожної травинки, квіточки, кущика. Дитина повинна з Вашою допомогою зрозуміти, що там, де була людина, повинна залишитись чистота.
8. Зверніть увагу на настрій і почуття дитини після прогулянки, а також на те, з якими враженнями вона повернулася додому.
9. Радимо вам вести «Щоденник спостережень», в якому дитина може за бажанням намалювати пташку чи квітку... А ви, вислухавши дитячі розповіді, занотуйте їх.
«Зелена аптека»
Мета. Познайомити дітей з лікарськими рослинами, правилами їх збору і використання.
Наші рекомендації
Літо — лісовий, польовий і городній лікар, природа — його зелена аптека,
1. Виходячи на природу, покажіть дитині цілющу силу рослин. Головне, щоб вони були звичайні, росли поруч і лікували хвороби, доступні розумінню дітей.
2. Розкажіть дитині про правила збору лікарських рослин:
- збирають тільки невелику частину з них, лишаючи насіння;
- суворо дотримуватись часу збору, який вказаний в спеціальних довідниках, а інакше не отримаєте лікувального ефекту.
«Наша літня подорож»
Зміст щоденника.
1. Виберемо маршрут. Разом з дитиною обговорити маршрут літньої подорожі. Провести пошук маршруту по карті області. Збір рюкзака молодого туриста (альбом, фломастери, олівці, папір).
2. Дорога... (в ліс, нове місто, в гори). Фотохроніка подорожі вибраним маршрутом.
3. Ми разом. Опис спільних хвилювань, пов'язаних з сімейним відпочинком (радість від оволодіння дитиною навичок плавання, вечірніх прогулянок морським берегом і т.д.).
4. Зустріч з прекрасним. Опис об'єктів природи і культури, які вразили
красою форм, гармонійністю. Фоторепортаж.
5. Наша колекція. Представлення колекції рослин, камінців, іграшок, які
розповідають про дивний природній і культурний світ.
«Прогулянка в ліс»
Мета. Розвивати здібність дивуватись і дивувати; познайомити дитину з об'єктами природи; підтримати дитячу зацікавленість.
Збираємось на прогулянку.
Визначте маршрут, враховуючи фізичні можливості кожного члена сім'ї, зупинки для відпочинку. Розрахуйте час прогулянки. Виділіть час для спостережень, ігор і інших видів активної діяльності. Зробіть прогулянку радісною, неповторною. Вивчіть пісню, щоб веселіше було йти. Нехай дитина разом з вами приймає участь в укладанні рюкзака.
Візьміть з собою аптечку, другий сніданок, легкий ковбик, фотоапарат, блокнот, олівці. Одяг дитини і дорослих повинен бути легким, взуття — зручним.
Хід прогулянки:
Привітайте природу: «Доброго ранку, сонце золоте!», «Доброго ранку, небо голубе». Спостерігаючи за деревами, кущами, зверніть увагу на стовбур, гілля, листя. Можна обхватити руками товстий стовбур дуба, всією сім'єю взявшись за руки. Організуйте рухливу гру.
Поради батькам
Літо прийшло! З ним ми пов'язуємо свої мрії про відпочинок, про виїзд на природу. Особливо хочеться порадувати літнім відпочинком дітей. Прагнення батьків оздоровити своїх дітей — мабуть, сьогодні єдина сила, яка здатна це реалізувати. Отже, літнє оздоровлення дітей — справа батьків.
Шановні, татусі та мами, даю вам деякі поради щодо організації ігрової діяльності з малечею. Виберіть найцікавіше з того, що я вам пропоную, і ваша дитина отримає велику користь. Влітку сім'ї часто бувають «на природі». Природа буває різною.
«Пікнік» — от як це називається, коли вся родина на природу їде. Збираються на цю поїздку всі дружньо. Діти іграшки збирають, тато — спортивне й похідне спорядження, а мама — великий рюкзак з продуктами. Використайте час з користю.
На природі можна навчити:
- самостійності;
- нічого не боятися;
- плавати, бігати, стрибати;
- багаття розпалювати (тих дітей, що доросліші);
- розширювати знання про рослин, тварин, природні явища;
- отримувати емоційне задоволення. Найчастіше на пікніку збираються різновікові компанії. Тому нехай у вас у запасі буде декілька таких ігор, які всім цікаві і зрозумілі.
«Весела естафета» Етап перший.
Мами й тата виборюють дистанцію і показують дітям спосіб пересування. Способів безліч: як пінгвін, як конячка, задки, боком, рачки, верхом на паличці, стрибаючи з м'ячиком, затиснутим між колінами.
Етап дригий.
Дорослий тримає дитину за ноги, а вона виборює дистанцію на руках.
Етап третій.
Вибороти дистанцію з шишкою на голові (або яким-небудь іншим предметом).
Етап четвертий.
У цьому конкурсі беруть участь всі члени родини: тато, мама і дитина. Мама з татом зчіплюють руки так, щоб вийшов «стілець». На цей «стілець» всідається малюк і змагання розпочинаються.
Кожна родина добігає до домовленого дерева, оббігає його і повертається.
Якщо ви в сосновому лісі, то можна вибирати ігри з шишками.
«У кого більше шишок?»
Зібрати шишки. У кого більше, той і переможець
«Скільки шишок, відгадай»
Побігали, пострибали, тепер час відпочити, посидіти біля багаття і пограти в спокійні ігри. Покладіть кілька шишок у непрозорий пакет або мішечок і запропонуйте малятам відгадати, скільки їх там, підказуючи словами «більше» та «менше». Не забудьте взяти з собою м'яч! В які ігри можна грати із м'ячем? Волейбол, футбол, баскетбол... А ще? і
«Швидкий м'яч»
Усі великі та маленькі гравці стають у коло і починають передавати по колу м'яч. Поступово темп гри зростає. Якщо хто-небудь із гравців м'яч упустив, він залишає гру і виходить з кола. Виграє той, хто залишився останнім. «Дожени»
Всі гравці стають у коло. Два, які стоять один навпроти одного, тримають у руках по м'ячу. За командою гравці починають передавати м'яч по колу в одному напрямку, намагаючись, щоб один м'яч наздогнав інший. Той, у кого виявиться два м'ячі, отримує штрафний бал.
Біля багаття
Діти з задоволенням допоможуть татам розпалити багаття. Попросіть їх зібрати хмиз і дрова. Покажіть, як правильно розпалювати багаття. Тут можна співати улюблені пісні, відгадувати загадки або грати в ігри зі словами.
«Зіпсований телефон»
Одна дитина придумує слово і говорить його на вухо сусідові, той передає почуте наступному гравцеві. Коли слово «обійде» коло, останній гравець повинен його назвати вголос.
«Асоціації»
«Асоціації» — для старших дітей. Поясніть їм, що таке асоціації. Наприклад, коли ми говоримо «зима», то відразу згадуємо сніг. І так далі. Перший гравець вимовляє слово, а наступний швидко говорить далі. Скажімо «Слон — Африка», «Африка — Мавпа», «Мавпа — Зоопарк», «Зоопарк — Крокодил», Крокодил — Чебурашка». Так від гравця до гравця слово буде трансформуватися.
На пляжі
Це ігри з водою та піском. Найблагодатніша пора для цих ігор — літо. З піском так цікаво гратися! Кожен малюк з задоволенням будує, пересипає, ліпить. Дитина, якій 1,5—2 роки, ще не може по-справжньому ліпити пасочки, тому сідайте в пісок — і ліпіть самі. Малюк буде бачити, як дорослі це роблять, і намагатиметься наслідувати. Покажіть маляті: ось сухий пісок, ось — мокрий. Сухий можна пересипати, а з мокрого робити будівлі. На прогулянку беріть кілька відер різного розміру. Розповідайте маляті: «У велике відро поміститься багато піску, а в маленьке — мало». Отже, чим зайнятися на піщаному березі?
Можна, наприклад:
- «закопувати» один одного в теплий пісок;
- ходити босоніж;
- будувати з вологого піску палаци і вежі;
- рити колодязі, тунелі;
- прокладати дороги для іграшкових автомобілів;
- робити пасочки і прикрашати їх;
- «варити суп» у відрі;
- разом з батьками робити піщані фігури, малювати пальцями або паличкою на вологому піску.
Пляж — це не тільки пісок, але ще й вода. Річка або море, озеро або басейн.
Перш, ніж ви прочитаєте про ігри у воді, згадайте правила.
1.Увага! Увага! Не залишайте дітей у воді без нагляду!
2.Надувні іграшки і приладдя для плавання розраховані тільки на те, що дорослий перебуває поруч з дитиною.
3.Стежте, щоб малюк не перегрівся на сонці.
4.Не забувайте напувати дітлахів водою, тому що на пляжі буває дуже
спекотно.
Сьогодні є безліч плавальних пристосувань для дітей.
Це надувні ходунки, нарукавники, ласти, жилети.
Для ігор з водою можна використати гумові надувні басейни, поліетиленові ванни й тазики, поміщати в них плаваючі іграшки, пляшечки, баночки. Зробіть з дітьми кораблики, нехай гумові ляльки «вчаться» плавати, а каченята живуть на пісочній фермі біля «ставка» — вкопаного в землю тазика.
Якщо ви все ж таки не змогли влітку куди – небудь вибратись через зайнятість… Як зробити, щоб дитина цікаво провела літо? Нехай у неї завжди під рукою будуть різні фарби, фломастери, олівці, пластилін і глина. Яскраві, соковиті фарби на малюнках говоритимуть про те, що з дитиною все добре.
Бувайте більше на свіжому повітрі. Познайомте дитину з комахами. Особливості поведінки комах, незвичне забарвлення, способи польоту викликають великий інтерес у дітей. Спостереження за комахами сприяє розумінню дітьми взаємозв'язків живої і неживої природи і дбайливого ставлення до неї. Читайте дітям вірші, оповідання, казки, загадуйте загадки.
Відпочити зі своєю дитиною — це чудова можливість побути з нею наодинці, подивитися на неї іншими очима, порадіти тому, як вона виросла і як багато її цікавить.
Будьте здоровими і щасливими, ведіть здоровий спосіб життя, любіть життя і себе в ньому